BELILAH NANAS BANTING

SEDAP DIMAKAN DAN BERKHASIAT

Monday 27 October 2008

NANAS BANTING MANIS

Ramai orang yang saya temui mengatakan "Nanas Banting Manis". Saya percaya nanas yang ditanam di kampung Banting memang benar-benar manis kerana yang mengatakan nanas itu manis bukannya orang kampung Banting sendiri tetapi orang yang datang dari tempat lain. Mereka mengakui kemanisannya kerana mereka sendiri pernah makan nanas hasil tanaman penduduk kampung tersebut. Nanas yang manis kulitnya kelihatan cerah dan berwarna kekuning-kuningan seperti dalam gambar hiasan ini.

Bagi anda yang belum pernah makan nanas kampung Banting, bolehlah datang atau singgah di kampung itu pada bila-bila masa (waktu siang) untuk membeli nanas. Kalau anda melalui jalan Beaufort-Sipitang, anda boleh singgah di gerai di tepi jalan berhampiran dengan persimpangan jalan masuk ke kampung tersebut yang bertulis "Jalan Banting Nenas".

Sebenarnya nanas telah diakui mempunyai khasiat yang banyak. Nanas mengandungi vitamin C, B2, B3, B5, dan B6. Nanas mengandungi lemak dan garam yang minima serta tidak mempunyai kolesterol. Buah nanas boleh dimakan dengan pelbagai cara. Buah nanas boleh dimakan terus begitu saja tanpa dimasak, dan boleh dijadikan acar, jem, sayur atau dicampur dalam pelbagai jenis masakan dan sebagainya. Buah nanas muda dan umbut nanas sedap digulai. Percayalah, nanas adalah buah yang sedap dimakan, berkhasiat dan menyihatkan.

Nanas mempunyai lebih kurang 2,000 spesis di seluruh dunia tetapi yang ditanam di kampung Banting cuma ada dua atau tiga spesis sahaja. Hanya terdapat dua jenis nanas yang banyak ditanam dikampung Banting, iaitu nanas yang mereka panggil "nanas paun" dan "nanas gula batu". Mereka tidak tahu nama saintifiknya. Selain itu, terdapat lagi satu jenis nanas yang mereka panggil "nanas selasih" tetapi nama nanas tersebut semakin kurang popular pada hari ini.

Dalam bahasa saintifiknya, nanasa dipanggil ananas comosus. Mungkin itulah sebabnya dipanggil nanas oleh orang di sebelah sini. Dalam bahasa Inggeris, nanas dipanggil pineapple (pinappel in Middle English). Nanas dipanggil pineapple kerana ia menyerupai pine cone. Nanas dipanggil pina oleh orang yang bercakap bahasa Spanish, abacaxi dalam bahasa Portugis, ananas kata orang Belanda dan Perancis, po-la-mah bagi orang di negeri China, sweet pine bagi orang Jamaica dan pine bagi orang Guatamala.

Bukan tujuan saya untuk mempromosikan nanas kampung Banting kerana saya orang kampung Banting. Saya cuma memberi peluang kepada anda untuk sama-sama merasakan kemanisan nanas yang di tanam di kampung tersebut. Cubalah beli sedikit dahulu dan nanti kalau anda rasa benar-benar manis barulah membeli lebih banyak.

No comments: